(Julkaistu Länsiväylässä 5.10.2008) Espoolaisista 80% olisi valmiita vähentämään yksityisautoilua
työmatkoilla, 60% vapaa-ajan matkoilla. Näin uutisoi Helsingin Sanomat reilu vuosi sitten Espoon ympäristökeskuksen teettämästä asennetutkimuksesta.

YTV:n tuoreen tutkimuksen alustavien tulosten mukaan pääkaupunkiseudun asukkaat tekevät matkoistaan 32 % jalan tai pyörällä, 27 % joukkoliikenteellä ja 39 % henkilöautolla. Mikä estää yksityisautoilun osuutta pienenemästä vaikkapa kymmenykseen matkoista?

Liput maksavat liikaa. Moni kokee julkisilla kulkemisen kalliiksi, vaikka tosiasiassa omalla autolla kulkeminen tulee kalliimmaksi, kun kaikki kustannukset otetaan huomioon.

Lipunhintoja on alennettava lähivuosina kymmenillä prosenteilla. Huonosti kaupaksi meneviä tuotteita kaupitellaan usein alennusmyynnein – miksei Espoon alikäytettyä julkista liikennettä? Hyvänä lisäkannustimena joukkoliikenteen käyttäjäksi siirtymiselle toimisivat ruuhkamaksut.

Kyse on myös ajansäästöstä ja mukavuudesta. Matka voi viedä bussilla yli tuplasti sen ajan, missä sen pääsisi omalla autolla. Vaihdot kangertelevat, vuorovälit ovat usein pitkiä, eikä aikatauluihin voi aina luottaa.

Etenkin poikittaisliikenteen tarjonta on ihmeen vähäistä suhteessa automassoihin, jotka vyöryvät päivittäin pitkin pääkaupunkiseudun kehäteitä. Parempaankin pystytään, jos vain halutaan. Esimerkiksi käy jokerilinja 550 Westendinasemalta Itäkeskukseen.

Kaupunkisunnittelussa joukkoliikenne ja kevyt liikenne on otettava huomioon alusta alkaen, jotta reitit saadaan nopeiksi ja kattaviksi. Keskeiset palvelut ja tehokkain rakentaminen on sijoitettava joukkoliikenteen solmukohtiin. Valitettavasti Espoossa on useita kaupunginosia, joiden parsiminen jälkikäteen joukkoliikennettä tukevaksi on todellinen haaste.

Myös pyöräilyn yhdistämistä joukkoliikenteen käyttöön on helpotettava. Juna- ja metroasemille sekä keskeisiin bussiliikenteen solmukohtiin on saatava liityntäpysäköintiparkkipaikkojen lisäksi turvalliset polkupyörien säilytyspaikat.

Espoosta tulee tehdä kaupunki, jossa elämä sujuu myös ilman autoa. Parannetaan joukkoliikennettä niin, että se vastaa kaupunkilaisten vaihteleviin liikkumisen tarpeisiin ja ottaa paikkansa liikenteen ykkösvaihtoehtona.

Ilmastonmuutos ei odota eikä yksikään lisäaamu takkuavassa liikenteessä ole mukava – toiminnan aika on nyt.

Niilo Tarnanen
puheenjohtaja
Vihannes – Vihreät nuoret Espoossa ry

Tiina Elo
varavaltuutettu, ympäristölautakunnan varajäsen (vihr.)
Espoo