Vihreät ovat vuosikausia sinnikkäästi ajaneet pikaratikkaa joukkoliikennevälineeksi Espooseen. Etelä-Espoon raideratkaisuksi sitä ei saatu, mutta työvoitto oli, että Espoon kaupunginvaltuuston 25.9.2006 tekemään Länsimetro-päätökseen sisältyi vihreiden edellyttämänä vaatimus Raide-Jokerin pikaisesta suunnittelemisesta.

Saamme siis pikaratikan sujuvoittamaan seudullista poikittaisliikennettä. Kiitos kaikille pitkän linjan vihreille puurtajille, jotka ovat jaksaneet pitää ääntä kevyistä raideliikennevaihtoehdoista. Työ kantaa nyt hedelmää!

Laajalahtelaisena kannan huolta Jokerilinjauksen käytännön toteutuksesta Pohjois-Tapiolan ja Turunväylän välisellä alueella. Nyt raide on vedetty halki Pyhäristinpuiston viheralueen, eikä Etelä-Laajalahteen ole kaavailtu pysäkkiä. On syytä vielä selvittää, miten viheralue säilyisi mahdollisimman yhtenäisenä, ja miten alueelle saataisiin fiksusti pysäkki.

Laajalahdessa ratikka on sukeltamassa tunneliin Turvesuontieltä pohjoiseen. Yli 30 vuotta Laajalahdessa asuneena tuntuu hurjalta ajatukselta, että tulevaisuudessa pikaratikka kulkisi entisen kotitaloni alta! Tunneli vaikuttaa kuitenkin paremmalta vaihtoehdolta kuin ratikan ahtaminen kapeille ja mutkaisille kotikaduille. Silti pintavaihtoehtokin on syytä huolellisesti tutkia.

Asumme Suomen ainoan metropolialueen ytimessä, ja tämän päivän joukkoliikenneratkaisujen on palveltava joukkoliikennetarpeita pitkälle tulevaisuuteen. Se tarkoittaa muutoksia myös idyllisessä kotikylässämme. Minusta moderni pikaratikka on kuitenkin kasvavaa kumipyöräliikennettä positiivisempi muutos.