(Julkaistu Länsiväylässä 3.2.2010) Varavaltuutettu Mia Kaukinen (kok) kommentoi kirjoitustamme kauppakeskusten sijoittelusta ja eritoten Lommilasta todeten muun muassa että ajatuksemme ”peilaavat enemmän tähän päivään kuin tulevaisuuteen.” Nykypäivä asettaa valitettavasti rajoituksia tulevalle, ja kaupunkirakenne muuttuu varsin hitaasti. Suuret kaupunkirakenteelliset linjaukset kannattaa pohjata siihen miten asiat nyt ovat ja mihin suuntaan niiden halutaan tulevaisuudessa kehittyvän.

Yksityisautoilua täytyy vähentää. Parhaimmat keinot tähän ovat joukkoliikenteen parantaminen ja palveluiden sijoittaminen niin, ettei oma auto ole tarpeen päivittäisessä asioinnissa. Esimerkiksi kauppakeskus Sello sijaitsee sekä keskeisellä paikalla, että loistavien joukkoliikenneyhteyksien ulottuvissa – parempaan paikkaan ei olisi voinut isoa kauppakeskusta rakentaa. Lommilan tapauksessa kävelymatkan päässä asuu huomattavasti vähemmän ihmisiä, eikä raiteista ole tietoakaan.

Suurimittaisen Lommilan kauppakeskuksen puolustajat vetoavat usein siihen että myös Lommilaan olisi tulossa raideyhteys. Tämä parantaisi alueen nykyisillään heikkonpuoleista julkista liikennettä. Visio on hieno, mutta valitettavasti varsin epärealistinen.

Espoon keskuksesta Histan kautta Lohjalle kurvaava Länsirata toteutuu aikaisintaan 2030-luvulla, ja tällöinkin rata koukkaa pohjoiseen vasta Espoon keskuksen jälkeen. Histan ja Espoon keskuksen välille tulee yksi seisake, mutta pohjoiseen Kauklahteen Mynttilään. Vaikka Länsirata aikanaan toteutuisi, se ei tulisi kulkemaan läheltäkään Lommilaa.

Pikaraitiotie on mahdollista toteuttaa aina Lommilaan asti – jos poliittista tahtoa ja resursseja löytyy. Kaupunkisuunnittelulautakunta valmistelee Espoon raidevisiota tuleville vuosille. Espoossa ensimmäinen pikaratikkayhteys tulee kulkemaan Jokeri-linjalla, kakkosjokeri seurannee Kehä kakkosen linjauksia. Akuutti tarve raiteille on myös voimakkaasti rakentuvan Saunalahden suunnalla

Kun lisäksi rakennetaan metro Matinkylään ja myöhemmin Kivenlahteen, sekä Histan mahdollistava Länsirata, on Lommilaan ulottuva pikaratikkayhteys valitettavasti niin kaukana tulevaisuudessa että tarvitaan melkoisia kiikareita sinne asti näkemiseen. Etenkin kun osa päätöksentekijöistä olisi nytkin valmis pienentämään satsauksia joukkoliikenteeseen.

Espoon keskuksen alueen tulevaisuuden kannalta ajankohtaisinta on tuleva Espoontorin laajennus. Siinä vaiheessa kun laajennus on valmis ja muodostanut yhdessä Entressen kanssa merkittävästi nykyistä kattavamman palvelukeskittymän, on aika tähytä kauemmas. Jos puolentoista kilometrin päähän rakennetaan Isoa Omenaa suurempi ostoskeskus, Espoon asemanseutu jää väistämättä paitsioon. Espoon keskuksen kehittäminen on tällä hetkellä niin herkässä vaiheessa että siihen ei ole varaa.

Lommilan ”täyden palvelun kauppakeskuksen” rakentamisen sijaan on olennaista parantaa pohjois-espoolaisten lähipalveluita. Silloin päivittäiset hankinnat hoituvat ilman autoa. Lommilasta voisi löytää kattavan valikoiman tilaa vievää kauppaa sisustuksen rakentamisen, puutarhanhoidon ja remontoinnin tarpeisiin.

Tiina Elo
kaupunkisuunnittelulautakunnan varapuheenjohtaja (vihr)

Tony Hagerlund

kaupunginhallituksen elinkeino- ja kilpailukykyjaoksen jäsen (vihr)