Kansanedustaja Tiina Elo eduskunnan allergia- ja astmaverkoston puheenjohtajaksi

Allergiat ja astma ovat kansantaloudellisesti merkittäviä kansansairauksia, joista aiheutuu yhteiskunnalle vuosittain arviolta 1,3–1,6 miljardin euron kustannukset. Niiden hoidolla ja ennaltaehkäisyllä on myös valtava suomalaisten hyvinvointia ja elämänlaatua parantava vaikutus.

Eduskunnan allergia- ja astmaverkoston toiminta käynnistettiin uudelleen tänään 11.4.2022. Verkoston puheenjohtajaksi valittiin kansanedustaja Tiina Elo (vihr.) ja varapuheenjohtajaksi Mari-Leena Talvitie (kok.). Verkosto toimii yhteistyössä Allergia-, Iho- ja Astmaliiton kanssa.

– Olen iloinen, että saan toimia verkoston johdossa ja olla osaltani lisäämässä vuoropuhelua allergioista ja astmasta kärsivien tilanteen helpottamiseksi. Eduskunnan allergia- ja astmaverkoston tehtävänä on lisätä ymmärrystä näiden sairauksien kanssa elämisestä sekä tukea allergiaa ja astmaa sairastavien asemaa. On tärkeää, että myös vertaistukitoiminnan merkitys sairastuneiden tukemisessa tunnistetaan ja sen edellytykset turvataan, kertoo Elo.

Allergia- ja astmaverkoston kautta jaetaan ajankohtaista tutkimus- ja kokemustietoa allergiaa ja astmaa sairastavien arjesta sekä välitetään kansanedustajille tietoa allergia-, iho- ja astmasairauksista. Verkosto voi järjestää keskustelutilaisuuksia ja tapahtumia sekä tehdä valtiopäivätoimia epäkohtien korjaamiseksi.

– Näen verkoston tärkeä keinona tiivistää kansanedustajien välistä yhteistyötä allergiaa ja astmaa sairastavien terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi yli puoluerajojen, Elo toteaa.

Eduskunnassa on toiminut allergia- ja astmaverkosto vuodesta 2016 lähtien.

Lisätietoja:

Tiina Elo