Korkea rakentaminen on akuuttina mielessä, kun kaupunkisuunnittelulautakunta eilen päätti korottaa Niittykummun metroasemakaavan tornirakennuksia 16 ja 24 kerroksisiksi.
Osallistuin tänään kaupungin järjestämään korkean rakentamisen periaatteet -seminaariin. Kiitos vihreiden valtuustoaloitteen Espooseen ollaan laatimassa periaatteita sille, minne ja millä tavalla korkeaa rakentamista Espooseen voidaan tehdä. Asia tulee kaupunkisuunnittelulautakunnan ja valtuuston käsittelyyn ensi vuoden puolella.
Seminaarissa esiteltiin valmisteilla olevaa konsulttityötä, jossa kartoitetaan perusteellisesti taustoja ja esitetään linjaukset Espoon korkean rakentamisen vyöhykkeistä, lähiympäristön suunnitteluohjeista sekä korkean rakentamisen ”ostoslistasta”.
Selvitys vaikuttaa monipuoliselta ja johtopäätökset relevanteilta. Korkeaan rakentamiseen suhtaudutaan terveen kriittisesti: On tarkkaan harkittava, mihin korkeat rakennukset sopivat niin maisemallisesti kuin toiminnallisesti ja arvioitava, miten ne edistävät kestävän kehityksen eri osa-alueita (taloudelline, sosiaalinen, ekologinen). Tähän harkintaan selvitys antaa hyvät eväät.
Olennainen fakta on, että alueen tiiviys ja rakennustehokkuus ei riipu rakentamisen korkeudesta. Kaikkein tiivein rakentamismalli on noin 100 x 100 m ruutukaava, jossa rakennuskorkeus noin 8 kerrosta. On siis vapaasti valittavissa, millaista kaupunkiympäristöä Espooseen halutaan.
Keskeinen lähtökohta laadukkaalle korkealle rakentamiselle on, että korkeassa rakennuksessa on jalusta, keskikohta ja huippu, joilla kaikilla on erilainen suhde ympäristöönsä. Erityisen olennaista on, mitä on korkean tornin juurella. Osana kaupunkimaista korttelia torni toimii katutilassa ihan eri tavalla kuin erillisenä pistetalona.
Espoossa korkean rakentamisen määritelmäksi ollaan ehdottamassa
– korkea rakennus yli 40 m korkea (noin 12 krs)
– hyvin korkea rakennus yli 80 m korkea (noin 24 krs)
Korkeita taloja saisi rakentaa 300 m säteellä juna- ja metroasemista.
Jotta voitaisiin varmistaa korkean rakentamisen laatu ja sopivuus ympäristöön, ehdotetaan ”Korkean rakentamisen ostoslistaa”. Ajatus on, että rakennusluvan ehtona on tietty määrä pisteitä listasta. Lisäksi olisi lista pakollisista kriteereistä.
Tässä joitakin poimintoja listalta:
– rakennuksessa useita, eri ihmisiä palvelevia toimintoja
– peruskerroksen kerroskorkeus vähintään 4 m joustavuuden lisäämiseksi
– asunnot muuntojoustavia
– asuinrakennuksessa laadukkaat yhteistilat
– rajat primäärienergian kokonaiskulutukselle
– oma uusiutuvan energian tuottovaatimus
– yläkerroksissa julkisia/kaupallisia toimintoja
– maantasosta vähintään 50% julkista/kaupallista tilaa
Pakolliseksi ehdoksi esitetään, että rakennuksesta on järjestettävä arkkitehtuurikilpailu tai rinnakkainen toimeksianto.
Pertti Maisala esitteli kiinnostavasti Espoon rakentamisen historiaa. Hän nosti esiin pointin, jonka jokainen autoton espoolainen tunnistaa: Urbaanin jalankulkumiljöön kehittäminen on ollut Espoossa heiveröistä. Espoolainen tapa on toteuttaa isoja hankkeita, jossa katumiljöön kehittäminen on jätetty hankkeen omistajalle.
Ulkomaiset vieraat esittelivät esimerkkejä ympäri maailman. Niitä katsellessa tuli kyllä mieleen, että Espoon kaupunkikeskukset ovat siinä määrin eri mittakaavassa, ettei korkealle rakentamiselle voi nähdä juurikaan tarvetta.
Huomio kiinnittyi myös siihen, että monet esimerkeistä olivat toimistorakennuksia. Espoossa korkeita rakennuksia suunnitellaan nimenomaan asumiseen.
Minusta Espoossa kannattaa korkeiden rakennusten sijaan rakentaa tiivistä viihtyisää kaupunkiympäristöä kaupunkikeskuksiin. Varsinkin kun voidaan osoittaa, että se on yhtä tehokasta kuin korkea rakentaminen. Ja vähän etäämmälle ydinkeskustoista tiivistä matalaa, joka sekin on yllättävän tehokasta.
Emme tarvitse monumentteja ja maamerkkejä, vaan viihtyisää ihmisenkokoista kaupunkia, jossa on erityisesti panostettu kiinnostavaan katutilaan ja jalankulkuympäristöön. Unohtamatta lähiluontoa, joka on espoolaisille erityisen tärkeä.
4 metrin kerroskorkeus tuo lisää lämmitettäviä kuutioita, onkohan sittenkään tarpeen ?
Erittäin samoilla linjoilla. Hyvä! Mutta se ei kyllä itse asiassa tarkalleen ottaen pidä paikkaansa, että kaikkein tiivein rakentamismalli olisi *käytännössä* 8-kerroksinen 100m x 100m ruutukaava. Teoriassa on eri asia kuin käytännössä.
Tämä siksi, että mitä korkeammat talot, sitä leveämmät kadut. Käytännössä 8-kerroksinen ruutukaavakortteli ei välttämättä ole lainkaan tavoiteltava korttelimalli, vaikka se teoriassa tiivein olisikin.
Esimerkiksi Pariisin, Brysselin, Amsterdamin jne. korttelirakenne ei suinkaan perustu ruutukaavaan, mutta asutustuheys on paikoitellen jopa kolminkertainen mm. Helsinkiin verrattuna. Rakennukset näissä kaupungeissa eivät ole myöskään suurimmaksi osin kuin 4-6 -kerroksisia. Olennaista näiden kaupunkien tiiviyden kannalta on sen sijaan talojen rakentaminen mahdollisimman lähelle toisiaan. Se ei onnistu, jos *kaikki* talot ovat jopa 8-kerroksisia.
8-kerroksisten talojen aiheuttaman varjostuksen vuoksi kadut on rakennettava hyvin leveiksi. Ja Espoossa kadut ovat Helsingin tapaan jo valmiiksi aivan suhteettoman leveitä. Tämä ei palvele tavoitetta tuottaa miellyttävää jalankulkuympäristöä, jollaisen eräs perusedellytys ovat myös verrattain kapeat kadut.
Myöskään ruutukaavaan ei ole mikään ehdoton pakko tiiviyden aikaansaamiseksi sitoutua – mutta sen sijaan juuri yhtenäiseen ja eheään korttelirakenteeseen on sitouduttava! Pistetalot ovat ongelman kovaa ydintä jalankulkuympäristön epäonnistumisen kannalta riippumatta juurikaan talojen korkeudesta.
Summa summarum: tiiviys *ei* edellytä edes 8-kerroksisia taloja, vaan Espoon kannattaa tietyn optimaalisen kerrosluvun asemesta hakea optimaalista korttelirakennetta. Se voi olla ruutukaava, mutta se voi olla myös esim. epäsäännöllinen, eheästi rakennettu 4-5 -kertoksinen townhouse -korttelirakenne.
Pääasia on, että talot rakennetaan mahdollisimman lähelle toisiaan – eikä maata haaskata nykyiseen tapaan ylileveisiin katuihin tai ylisuuriin pihoihin.
Kiitos Martti perusteellisesta täsmennyksestä!
Kirjoitin tuon yhteenvedon vähän turhan yksioikoisesti. Juuri viihtyisä katutila on se, mitä pitäisi tavoitella. Valitettavasti Espoossa vaan monin paikoin päädytään edelleen pistetaloratkaisuihin. Näin on käymässä esimerkiksi Niittykummun metroasemalla.
Suurin haaste Espoossa on vanhojen asuinalueiden tiivistäminen kaupunkimaisiksi. Asukkaat ymmärrettävästi haluaisivat säilyttää vehreät väljät miljöönsä. Espoo-tarinaan liittyvässä kyselyssäkin lähiluonto nousi yhdeksi tärkeimmistä asioista. Kuitenkin tiivistäminen toisi lähipalvelut ja vähentäisi autoilun tarvetta.
Nyt pitää vaan osoittaa, että muutos ei ole aina muutos huonompaan. Yksi olennainen asia muutosten läpiviemisessä on asukkaiden ottaminen mukaan jo suunnittelun alkuvaiheessa.