Tässä tämän päiväisen kaupunginhallituksen kokousraportti. Vaihteeksi hyvähenkinen ja yksituumainen kokous. Voi tosin olla tyyntä myrskyn edellä, koska seuraavat kaksi päivää käynnistellään tuottavuusohjelman tekoa Korpilammen seminaarissa. Tässä asiat, jotka keskusteluttivat. Esityslista avattuna löytyy täältä.
– Vuoden 2013 tilinpäätöksen ennakkotieto (Kv-asia)
Kokouksessa käytiin pohjustuskeskustelua seminaaria varten. Lukujen voimalla todisteltiin kestämätöntä taloustilannetta ja säästöjen vääjäämättömyyttä. Vielä liikuttiin kuitenkin ylätasolla. Toivottavasti pääsemme seminaarissa kamreeriajattelun taakse pohtimaan, miten tuottavuutta parannetaan kestävästi niin, ettei samalla aiheuteta kuluja toisaalla. Esimerkiksi lasten huostaanottojen kasvuun vaikuttaa se, paljonko kaupunki satsaa ennalta ehkäisevään lasten ja perheiden tukeen.
– Kaupungin omavelkaisen takauksen myöntäminen Leppävaaran Jalkapallo Oy:n otettavalle lainalle (Kv-asia)
Tämä on siis Espoon strategian mukainen tapa tuottaa liikuntaharrastuspaikkoja yhdessä seurojen kanssa. Kaupungin puolelta jokainen hanke harkitaan tarkkaan sijaintipaikan ja tarpeen osalta. Seura toteuttaa, käyttäjät (= harrastavien lasten vanhemmat sekä aikuisharrastajat) maksavat ja kaupunki tukee. Tämäkin hanke perustuu koulujen päiväkäyttöön sekä seurojen iltakäyttöön.
Toinen vaihtoehto olisi toteuttaa hankkeet kaupungin omina hankkeina, mutta varsinkin tässä taloustilanteessa meillä on valtava määrä kiireellisempiä investointikohteita. Kokemuksen mukaan seurat ovat olleet luotettavia yhteistyökumppaneita, eikä yhdessäkään tällaisessa tapauksessa riski ole realisoitunut.
– Raide-Jokerin linjaus Espoon alueella
Niin sitten päätettiin linjauksen siirtämisestä Kehä I:n varteen ja määränpääksi Otaniemi. Teimme tästä kaupunginhallitusryhmän nimissä myös erillisen kannarin.
Kokouksessa kiitimme perusteellisesta eri vaihtoehtojen selvittämisestä, mutta moitimme sitä, ettei selvityksiin ole saatu linkkiä julkiselle puolelle esityslistan yhteyteen).
Toin esiin seuraava huomiot jatkosuunnittelua varten:
– Nyt kun yhteisymmärrys linjauksesta on löydetty, on syytä kiirehtiä hanketta, sillä bussi-jokerin kapasiteetti ei riitä nykyiselläänkään.
– Vaihto Leppävaarassa on tehtävä sujuvaksi junasta ratikkaan. Tämä korostuu nyt, kun pysäkki ei olekaan asemalla, kun reittiä oikaistiin Albergan esplanadille, jonne ratikka koukkaa Sellon itäpuolitse.
– Vaihto Otaniemessä on tehtävä sujuvaksi, koska raideyhteys Tapiolan ja Leppävaaran kaupunkikeskusten välillä muuttuu vaihdolliseksi.
– Varmistetaan sujuvat yhteydet Leppävaaran ja Tapiolan kaupunkikeskusten välillä.
– Varmistetaan sujuvat bussiyhteydet Laajalahdesta ja Pohjois-Tapiolasta sekä Tapiolaan että Leppävaaraan.
– Jatkosuunnittelussa varaudutaan ratikan viemiseen Tapiolan keskustaan. Mikä nyt ei tunnu järkevältä, voi olla sitä 10 vuoden päästä.
– Otaniemen täydennysrakentaminen on keskitettävä keskusta-alueella mahdollisimman lähelle asemia.
Tein lisäysesityksen joka hyväksyttiin yksimielisesti:
”Kaupunginhallitus kehottaa kiinnittämään jatkosuunnittelussa huomiota siihen, että yhteydet Tapiolan ja Leppävaaran kaupunkikeskusten välillä säilyvät sujuvina ja että Tapiolan keskus on tulevaisuudessa mahdollista kytkeä osaksi pikaraitiotieverkostoa.”
Tätä asiaa on veivattu sen verran monta vuotta, että päätös tuntuu monella tapaa suurelta ja merkittävältä. Toivottavasti se osoittautuu pitkällä tähtäimellä kestäväksi ja järkeväksi. Ja nyt on kova luotto siihen, että Natura suojelee Otaniemen rannat myös tulevaisuudessa!
– Ympäristönsuojelupäällikön avoimen viran täyttäminen
Kokouksessa vahvistui, että päätös on hyvä ja valinta oikea. Onnea uusiin tehtäviin ja tervetuloa Espooseen Tarja Söderman!
Pelkään että tuo raitiotielinjaus tulee vielä osoittautumassa huonoksi. Luulen että enemmän olisi matkaajia Tapiolan ja leppävaaran välillä kuin lepuskin ja Otaniemen. Vaihdollisessa yhteydet ovat myrkkyä, ja pelkään tämän päätöksen toimivan eniten nimenomaan Tapiolan palveluiden (niin kaupallisten kuin kulttuuri-) kärsivän siitä eniten. Tapiolasta oli mahdollisuus tehdä todellinen liikenteen solmukohta,jossa ihmiset pysähtyisivät viettämään aikaa matkallaan, mutta nyt sellaisten matkustajien jotka eivät ole Tapiolaan jäämässä osalta voidaan ennustaa että Tapiolan ohi huristellaan busseilla ja metrolla.
Tuo Tapiolan syrjään jääminen on meidänkin suurin huolemme (Laajalahden rantojen rakentamispaineiden osalta). Valitettavasti Raide-Jokeria ei Tapiolaan haluttu, se on tullut selväksi keskustan suunnittelussa, kun Jokerin kulku Merituulentielle Tapiolan terminaaliin torpattiin. Myöskään Pohjois-Tapiolaan sitä ei kuulemma kaivata, kun bussit kulkevat. Siksi tein lisäyksen, joka hyväksyttiin yksimielisesti:
”Kaupunginhallitus kehottaa kiinnittämään jatkosuunnittelussa huomiota siihen, että yhteydet Tapiolan ja Leppävaaran kaupunkikeskusten välillä säilyvät sujuvina ja että Tapiolan keskus on tulevaisuudessa mahdollista kytkeä osaksi pikaraitiotieverkostoa.”
Vuosikausia pikaratikkaa eteenpäin puskeneena näen, että tämä on realistinen keino saada Jokeri raiteille.
”Kokouksessa kiitimme perusteellisesta eri vaihtoehtojen selvittämisestä, mutta moitimme sitä, ettei selvityksiin ole saatu linkkiä julkiselle puolelle esityslistan yhteyteen).”
Tuo edellinen oli hyvä linjaus. Jos raidejokerista olisi aikanaan käyty julkista keskustelua ei pelko Nimby ilmiöstä olisi pakottanut kääntämään raiteen linjausta pois Tapiolasta.
Miksi kaavoituksessa ylipäätänsä kuullaan vain alueen nykyisiä asukkaita eikä tulevia. Kourallinen asukkaita katselee ikkunoistaan Niittykummun metroaseman tulevia rakennusmassoja ja suunnitelmat sovitetaan heidän mielipiteidensä mukaisiksi. Kun erilaisten näkökulmien välillä ei käydä asialllista argumentoivaa keskustelua fiksutkin ihmiset pitävät itsepintaisesti kiinni typerästäkin vaatimuksesta.
Minusta niin Tapiolan, Jousenpuiston kuin Niittykummunkin asemien osalta onnistuttiin lopulta hyvin löytämään ratkaisuja, joissa asukkaiden näkökulmia huomioitiin. Esimerkiksi Niittykummun ensimmäiset suunnitelmat olivat kyllä aika järkkyjä tornitaloineen ja kaksitasoisine ajoväylineen.
Avainasia on alusta asti avoin suunnitteluprosessi, jossa asukkaat pääsevät mukaan. Eivät kaikki nimbyjä ole jos pääsevät oikeasti osallisiksi. Mutta toki toisenlaisiakin esimerkkejä on ja hankkeet viivästyvät turhista valituksista, vaikka kaavaa olisi tehty kuinka pieteetillä ja avoimesti.
Uskon, että Raide-Jokerin osalta hankkeen pitkittyminen on osaltaan hankaloittanut asiaa. Jos olisi aikanaan päättäväisesti viety hanketta eteenpäin, olisi tilanne kenties toinen. Nyt kerkisi maailma muuttua.
Jatkosuunnittelua varten nostetut huomiot ovat mielestäni tärkeitä. Olennaisin kysymys ei välttämättä edes ollut, pitäisikö Raide-Jokeri vetää Tapiolaan vai Otaniemeen, vaan se miten linjauspäätöksen jälkeen toteutetaan kaikki yksityiskohdat ja miten linjaus otetaan huomioon muussa suunnittelussa.
Helppoa ja sujuvaa vaihtoa liikennevälineestä toiseen ei voi korostaa liikaa. Otaniemen tulevaisuutta pitää myös miettiä tarkkaan. Länsimetro ja Raide-Jokeri tekevät siitä niin tärkeän joukkoliikenteen solmupisteen, että mahdollisuudet täytyy kyetä hyödyntämään tehokkaasti.
Tulevaisuutta mietittäessä nostaisin lisäksi esiin vielä Tiederatikan. Mitä tämä linjaus tarkoittaa sen toteutumisen kannalta? Miten Tiederatikka pitäisi mahdollisesti ottaa huomioon mietittäessä Raide-Jokerin rataa Otaniemessä.
Hyvä pointti tuo tiederatikka. Ymmärsin, että se siinä on Helsingin puolella vähän vastatuulessa. Espoon raideliikennevisiossa oli myös varauduttu tiederatikkaan, joka tulisi Kuusisaaresta Otaniemen kautta Kalevalantietä edelleen Suurpellon suuntaan. Aikanaan Tiederatikka voisi mahdollisesti koukata Tapiolan keskustan kautta Suurpeltoon, mikäli se katsotaan tarpeelliseksi. Tosin sille pitäisi sitten löytää vaihtoehtoinen reitti, jos ei Merituulentielle enää pääse.
Espoon liikennevisiota ollaan päivittämässä ja tämä on huomioitava siinä. Ja toki siis myös Otaniemen suunnittelussa, joka mennee nyt tämän päätöksen myötä jossain määrin uusiksi.